Sinds een aantal weken is het bureau van de VA versterkt met Felix Kooij. De student Veiligheidskunde van de Hogeschool Utrecht doet onder meer onderzoek naar het verbod op trappen en stoten naar het hoofd die in Nederland geldt voor minderjarige vechtsporters.
Felix, wie ben je en waar kom je vandaan?
‘Ik ben een 22-jarige student uit Zeist. Ik ben Veiligheidskunde gaan studeren omdat de misdaad en de criminele wereld mij interesseerden. Ik zag mezelf alleen niet als politieagent, dus ben ik op de opleiding integrale veiligheidskunde gaan doen. Daarbij heb ik in het bijzonder interesse in sociale veiligheid ontwikkeld. Het sociologische aspect is iets waarin ik mij graag verdiep. Dit komt vooral binnen de sociale veiligheid terug. In mijn vrije tijd squash ik graag en ik werk naast mijn studie als verkoopmanager.
Welk onderwerp staat centraal in je stage?
‘Ik kan hier op meerdere vlakken meedenken over veiligheidsaspecten rond vechtsportscholen en evenementen, dus ik merk nu al dat het behoorlijk veelzijdig wordt. Alle aspecten van veiligheid zijn terug te vinden in deze sector, dat maakt het erg interessant. De meeste tijd zal ik steken in een onderzoek naar de maatregel omtrent het verbod op trappen en stoten naar het hoofd bij minderjarigen. Ik ga terugkijken naar de motivatie, naar de manier waarop het is ingevoerd, en naar het draagvlak toen en nu. Ook ga ik kijken naar het effect van de invoering van de maatregel. Wat is er veranderd en hoe kunnen we lering trekken uit de afgelopen jaren en dit meenemen naar de komende tijd?’
‘Je hoort in discussies voor- en tegenstanders. Er zijn mensen die het strenger willen en er zijn mensen die juist wat meer ruimte willen voor toptalenten om wel al vroeger te beginnen met wedstrijden waarbij technieken naar het hoofd worden gemaakt. Nu er een paar jaar ervaring mee is wil de VA de kwestie opnieuw tegen het licht houden. Dat vraagt om goed onderzoek naar de meningen van sporters en trainers, maar ook van artsen en wetenschappers. Ik ga mijn best doen om alle relevante informatie en visies op tafel te krijgen, zodat er verstandige beslissingen kunnen worden genomen.’