De Vechtsportautoriteit heeft een achttal mensen met veel ervaring in de vechtsportwereld gevraagd om de organisatie voortaan van advies te voorzien. Deze groep mensen zullen bijdragen aan de worteling van de VA in de praktijk.
De VA kende afgelopen jaren een aantal commissies die de VA adviseerden op een bepaald thema. Dit waren de commissies Evenementen & gala´s, Kwaliteit & licenties, Medisch & gezond, Communicatie, de Technische commissie en de Sportersraad. Hierin zaten onder meer sporters, ex-sporters, sportschoolhouders, promotors, ringartsen, matchmakers, gemeenteambtenaren, officials en andere mensen die veel met kickboksen, thaiboksen en mma bezig waren. Zij gaven de VA gevraagd en ongevraagd advies.
Toen de Nederlandse Vechtsportbond (NVB) werd opgericht, vroeg de VA aan deze commissieleden of zij voortaan de NVB wilden adviseren. Zo kon de NVB meteen van start met een prachtige verzameling topadviseurs. Zij reageerden zonder uitzondering positief en zo werden de commissies overgedragen – uitgezonderd de commissie Medisch & gezond. Gezien de verdeling van verantwoordelijkheden was het logisch om deze bij de VA te houden.
Hierdoor kwam de VA echter wel zonder adviseurs te zitten. Besloten werd om niet weer commissies op thema op te bouwen, maar één Adviescommissie VA. Hierin zitten mensen met verschillende achtergronden, die samen alle hoeken van de vechtsportwereld kennen.
De commissie komt in beginsel drie keer per jaar samen. Indien nodig kan er tussendoor een vergadering ingepland worden. De adviezen die vanuit de Adviescommissie komen, gaan rechtstreeks naar het bestuur van de VA. De VA kan de adviezen ook meenemen in de periodieke gesprekken met het bestuur van de NVB.
Tijdens de eerste bijeenkomst werd, naast de kennismaking, onder meer gesproken over de werkwijze van de Adviescommissie, de ontwikkelingen rond de NVB, en de verhouding tussen promotors en gemeenten. Alle adviezen, suggesties en kritieken uit deze gesprekken werden aangehoord door VA-bestuursleden Eric Lagendijk en Saskia van Rijswijk, die alles wat ze hebben vernomen zullen delen in de volgende bestuursvergadering van de VA.


