Jaarverslag 2020: een jaar als geen ander

Geplaatst op: 24-02-2021

“2020 zou een jaar worden om nieuwe stappen te maken in een bloeiende sector,” zo opent VA-voorzitter Herbert Dekkers het Jaarverslag over 2020. “Maar toen verscheen COVID-19 in ons leven.” De hele wereld werd geraakt, en dus ook de vechtsportwereld.

In het Jaarverslag 2020 is te lezen welke impact de corona-pandemie en de hierop volgende maatregelen hadden en hebben in onze sector en onze organisatie. Er waren momenten waarop de sportscholen zich op z’n best lieten zien. Helaas overheersten de pijnlijke momenten, waarin de omstandigheden veel, soms te veel, van mensen vroegen.

Sportscholen werden gesloten, evenementen stilgelegd, toptalenten in de wachtkamer gezet, en honderdduizenden recreanten moesten zich behelpen met videolessen of een bokszak op een pleintje. De VA moest de lancering van het Keurmerk Vechtsportautoriteit en een groot congres over de toekomst van de vechtsport uitstellen. Maar de VA kreeg ook nieuwe taken op haar bordje: belangenbehartiging namens de sector richting de politiek, en lobbywerk om de sportscholen open te krijgen, zodat Nederland weer in beweging kan komen.

Het was vooral een moeilijk jaar, en 2021 zal ook zwaar zijn. Maar er gloort licht aan de horizon. En in de vechtsport weet men als geen ander: het gaat er niet om hoe vaak je neer gaat, maar om hoe vaak je weer opstaat.

Lees hier het Jaarverslag 2020.

Belangrijke wetswijziging: wat betekent de WBTR voor de vechtsport?

geplaatst op 13-04-2021

De nieuwe Wet bestuur en toezicht rechtspersonen geldt vanaf 1 juli 2021. Dit heeft gevolgen voor verenigingen en stichtingen.

Onderzoek onder vechtsportschoolhouders: laat je horen

geplaatst op 02-04-2021

Het Mulier Instituut onderzoekt de gevolgen van de coronacrisis voor de sport.